Digital markedsføring

Bli ditt eget lille kommunikasjonsbyrå, slik at du slipper å leie inn dyre konsulenter.

  • Ta nettkurset i ditt eget tempo – når du vil og hvor du vil.

  • Kurset gir en innføring i digital markedsføring, og er perfekt blant annet for gründere.

  • Lær å kommunisere effektivt med kunder, pressen og politiske ledere.

  • Lær deg å utforme profesjonelle medieprodukter i tekst, foto, video og grafisk design.

  • Lær å bygge opp egen hjemmeside og analyser hvem som bruker denne.

Instruktører

Miriam Ekelund

Miriam er utdannet journalist, samfunnsviter og lektor med tillegg. Mastergraden i samfunnsvitenskap har hun fra University of Sydney. Hun har jobbet i dagspressen i Norge i fem år. Der jobbet hun mest som skrivende journalist, men hun var også nyhetsoppleser for NRK. Deretter gikk hun videre til å undervise på Medier- og kommunikasjonslinjen på videregående skole, før hun jobbet internasjonalt med både undervisning og kommunikasjonsrådgiving.

Da hun kom tilbake til Norge for rundt fem år siden, jobbet hun som seniorrådgiver for kommunikasjon i to ulike organisasjoner i Oslo, før hun ble redaktør for et medlemsblad høsten 2019. I tillegg til redaktørjobben og kreativt arbeid i Mpathic, så holder hun på å skrive en sakprosabok.

Frode Klevstul

Frode er en prisvinnende filmskaper som har hatt sine kortfilmer presentert på filmfestivaler i Australia, Frankrike, Hellas, Japan, Irland, Italia, Nigeria, Portugal, Russland, Spania og USA. Han har vunnet pris ved kortfilmfestivalen i Grimstad og blitt valgt ut til å åpne Nord-Amerikas største kortfilmfestival i Palm Springs. I tillegg til kortfilmer har Frode jobbet med reklamefilmer. Frode tok sin filmutdannelse ved anerkjente Victorian College of the Arts, University of Melbourne.

Frode har også lang og bred erfaring innenfor IT-yrket. Han har en Master of Computer Science and Engineering fra University of New South Wales i Sydney, Australia. Han har mer enn 20 års erfaring fra IT-bransjen, hvor han har drevet sitt eget konsulentselskap, samt jobbet for store nasjonale og internasjonale selskaper. Han har arbeidet som databaseutvikler, systemutvikler, teknisk prosjektleder, seniorkonsulent og IT-sjef.
Watch Intro Video

Anita Sæterøy

Profileringsdesigner, Reklameservice AS

Har tatt kurset Digital markedsføring:

"Som markedsfører og designer har jeg tenkt flere ganger at jeg skulle visst mer om bl.a. foto, video, tekst, WordPress og Google Analytics. Gjennom dette kurset i digital markedsføring får jeg alt det - og mere til, som jeg også har stor glede og nytte av å vite. Kurset er med på å fylle huller i min kompetanse, som jeg lenge har savnet kunnskap om. Oppsettet på nettsiden og selve oppbyggingen av kurset er svært oversiktlig og lett å manøvrere seg ut og inn av, og slik kan jeg tilpasse både fremdrift og tidsbruk selv. Quiz etter hver leksjon gjør det ekstra moro og jeg liker at det er utstrakt bruk av eksempler, slik at jeg husker og forstår enda bedre.

Kurset anbefales på det varmeste, og jeg gleder meg til å ta i bruk min nye kunnskap."

Vurdering: 

5 av 5

 

Geir Stølsvik

Gründer og daglig leder, Positiv Forebyggende Helse AS

Har tatt kurset Digital markedsføring:

"Jeg har en travel arbeidshverdag, derfor var kurset Digital markedsføring en helt riktig løsning for meg. Det var enkelt å ta aktuelle kursmoduler når jeg selv hadde litt tid til overs. Et flott strukturert kurs med masse nyttig innhold perfekt for meg med eget firma. Modulene i fotografering, video, design og Google Analytics var spesielt nyttige. Nå har jeg nok kunnskap til å ta gode bilder og lage enkle reklamefilmer til bedriftsmassasje.no, designe enkelt reklamemateriell og faktisk forstå hva som skjuler seg bak alle begrepene og rapportene i Google Analytics."

Vurdering: 

5 av 5

 

Du kan selv velge om du vil kjøpe kurs i bare ett tema (enkeltmoduler), eller om du vil kjøpe det komplette nettkurset på 10 moduler.

  • FOTO

    Lær deg å ta gode bilder, samt bilderedigering.

    I denne modulen lærer du hvordan du skal komponere bildet slik at det ser bra ut. Du blir presentert mange ulike komposisjonsprinsipper som blir illustrert med gode eksempelbilder. Du vil også lære om lyssetting, lukkertid, blender og ISO, ulike objektiver for speilreflekskamera, produktfotografering, oppløsning og filformater. I tillegg lærer du enkel redigering i Adobe Photoshop.
  • TEKST

    Lær deg å skrive som en nyhetsjournalist.

    I denne modulen lærer du hvordan man skriver en nyhetsartikkel etter prinsippet om fallende viktighet. Det betyr at man skriver det viktigste først. Denne skrivemåten er best – både når du skriver for nettsiden, nyhetsbrev og lager pressemelding. Du lærer også hvordan du skal gjengi sitater og veksle mellom dette og gjenfortelling, hvordan du lager tittel, ingress, mellomtitler og så videre, samt hva som gjør noe til en nyhet.
  • VIDEO

    Lær deg å filme og redigere video.

    I denne modulen vil du lære om videokameraet, lyssetting, ulike teknikker og tips når du filmer, hvordan du får god lyd, samt oppløsning og filformater. Du lærer også enkel redigering i Adobe Premiere. Modulen bygger videre på foto-modulen. Dersom du ikke kjenner det grunnleggende rundt lyssetting og komposisjon, anbefaler vi at du tar den modulen først.
  • DESIGN

    Lær deg å bruke logoen, fontene og logofargene dine i et enkelt design.

    I denne modulen lærer du å bruke profilhåndboken til firmaet ditt for å lage enkelt grafisk design som kan brukes på roll-ups, brosjyrer, plakater og så videre. Du lærer enkle komposisjonsprinsipper, hvordan du blander farger og hvilke farger som er riktig for internett og trykksaker, du lærer om typografi, oppløsning og filformater, hvordan du lager en Word-mal og en PowerPoint-mal, samt å lage et enkelt design i Adobe InDesign CC.
  • WORDPRESS

    Lær deg å lage en nettside i WordPress.

    I denne modulen lærer du å sette opp en nettside ved bruk av WordPress. Her vil du først lære om domenenavn og webhotell, før vi går igang med WordPress. Her vil du lære hva som er forskjellen på sider og innlegg, hva en plugins (utvidelse) er og hvordan du bruker dette. Du vil lære om permalenker, hvordan du lager brukere og roller for nettsiden din, hvordan du stiller inn språk, setter opp en personvernsside, med mer.
  • SOSIALE MEDIER

    Lær deg å bruke sosiale medier på en strategisk måte.

    I denne modulen lærer du hvordan du kan jobbe målrettet med sosiale medier. I dag er det veldig mange sosiale medier du kan lage profil på, men hvordan velger du de som er mest strategiske for deg? Hvor når du din målgruppe? Vi ser på statistikk over hvilke typer mennesker du finner på de ulike plattformene og hvordan du bør tilpasse ditt innhold til de ulike plattformene.
  • GOOGLE ANALYTICS

    Lær deg å analysere trafikken på nettsiden din.

    I denne modulen ser vi på Google Analytics, et verktøy for å finne ut blant annet hvor mange som besøker nettsiden din, hvem de som besøker nettsiden din er, hva på nettsiden din de klikker på, hvor lenge de er på hver enkelt side, hvor de faller av og en rekke andre funksjonaliteter. Kunnskap om Google Analytics kan brukes for å gjøre ditt nettsted mer attraktiv for brukerne.
  • MARKEDSFØRING

    Lær deg enkle prinsipper for markedsføring.

    I denne modulen lærer du hvordan du kan analysere markedet og finne dine egne styrker og svakheter ved å bruke SWOT-analysen. Du lærer også å finne riktig kommunikasjonsstil for å nå din målgruppe, å formulere formålet med din bedrift effektivt, å lage markedsplan, markedsstrategier og vi ser på hvilke rammer for markedsføring som settes av Markedsføringsloven.
  • PRESSEHÅNDTERING

    Lær deg å håndtere pressen på en god måte og å selge inn saker til media.

    I denne modulen lærer du hvordan du skal forholde deg til pressen. Vi ser på hva som står i det presseetiske regelverket om hvilke rettigheter og plikter du har når du blir intervjuet av en journalist. Kan du for eksempel kreve å lese igjennom saken før den kommer på trykk? Kan du trekke uttalelser du har kommet med? Vi ser også på hvordan du best kan selge inn en sak i mediene, samt krisekommunikasjon.
  • POLITISK PÅVIRKNING

    Lær deg å få ut politiske budskap på en god måte og til riktig tid.

    I denne modulen gir vi deg forståelse for hvordan det politiske systemet er bygd opp. Hvem er hvem, hvem kan du snakke med for å påvirke, hvordan er de politiske prosessene, når er det riktig å komme med dine innspill? Vi forklarer rikspolitikken med en svært oversiktlig illustrasjon, slik at du skal forstå hvilke roller de ulike politikerne og byråkratene har i forhold til hverandre. Vi viser hvordan du finner høringer om ditt saksområde, når du bør komme med innspill til statsbudsjettet med mer.